Podľa zistení agentúry PAP je približne 500 miliónov eur potrebných na
rozšírenie hraničných priechodov pre kamióny, ako aj úpravu železničnej
infraštruktúry v meste Przemysl na východe Poľska.
Ostatných 500 miliónov eur by bolo určených na modernizáciu železničných
hraničných priechodov medzi Poľskom a Ukrajinou, vybudovanie nových
hraničných priechodov pre nákladné vozidlá i výstavbu colných
kontrolných stanovíšť.
"Už rok a pol chceme zvýšiť tranzit ukrajinského obilia do tretích
krajín, najmä do Afriky. Na to sú však potrebné investície a my sme
opakovane podali konkrétne žiadosti Európskej komisii, aby sme zvýšili
kapacitu infraštruktúry," vyhlásil Sadoš.
Poľský veľvyslanec pri EÚ svojich kolegov už v júli upozornil na to, že
na zabezpečenie svetovej potravinovej bezpečnosti je potrebné uľahčiť
vývoz ukrajinských poľnohospodárskych výrobkov do tretích krajín. Poľsko
to podľa Sadošových vyjadrení už robí. PAP poznamenala, že v máji a
júni prešlo poľským územím rekordné množstvo pšenice a kukurice.
Problém s vývozom ukrajinského obilia nastal po tom, čo Rusko v júli
odstúpilo od tzv. čiernomorskej obilnej dohody, ktorá Kyjevu garantovala
bezpečný export obilia zo svojich čiernomorských prístavov k
spotrebiteľom po celom svete.
Po stiahnutí sa z dohody Moskva zintenzívnila aj útoky na infraštruktúru dôležitú pre export ukrajinského obilia.
Hoci sa časť vývozného tovaru dostane na svetové trhy cez
poľsko-ukrajinskú hranicu, podľa PAP je nevyhnutné investovať do
infraštruktúry, ktorá by navýšila objem exportu prostredníctvom tohto
tranzitu v čase ruskej blokády v Čiernom mori.
Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová pred niekoľkými
mesiacmi bez uvedení ďalších podrobností oznámila, že na tento účel budú
vyčlenené finančné prostriedky EÚ.